#1016 田崎悦子ピアノリサイタル/三大作曲家の愛と葛藤 2回シリーズ-前編-/Etsuko Tazaki Piano Recital “Love and Conflict of Three Great Composers-first part-

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2018年5月26日(土)東京文化会館小ホール
May 26(Sat), 2018 Tokyo Bunka Kaikan Recital Hall

Reported by 伏谷佳代 Kayo Fushiya

<プログラム/Programme>

ショパン:幻想ポロネーズop.61
Chopin: Polonaise-Fantasie op.61

シューマン:ダヴィッド同盟舞曲集op.6
Schumann: Die Davidsbuendlertaenze op.6
1.Lebhaft 2.Innig 3. Etwas hahnbuechen 4.Ungedultig 5.Einfach 6.Sehr rasch und in sich hinein
7.Nicht schnell mit aeusserst starker Empfinndung 8.Frisch 9.C-dur 10.Balladenmaessig sehr rasch 11.Einfach 12.Mit Humor 13.Wild und lustig
14.Zart und singend 15.Frisch 16.Mit gutem Humor-Etwas bewegter 17.Wie aus der Ferne 18.Nicht schnell

リスト:ソナタロ短調
Liszt: Sonate h-moll
Lento assai-Allegro energico-Andante sostenuto-Allegro energico-Lento assai

アンコール
ショパン:ノクターン遺作
Encore
Chopin: Nocturne


『三大作曲家の愛と葛藤』と題された2回シリーズの前編。ショパン、シューマン、リストというほぼ同世代を生きた三人の天才を、流布された紋切り型の大作曲家ではなく、ドラマティックな相克に生きた骨太な男の生の、人間ドラマのように描き出す。

プログラムは『幻想ポロネーズ』よりスタート。大曲のみを3曲配す、小細工のない構成を通して言えることは、田崎悦子の音楽運びは、隅々まで自然な配慮が行き届き、かつ大局観に貫かれていることだ。壮麗な骨格の音楽は、俊敏で煌(きら)びやかなパッセージに逃げることを要しない。音の一粒一粒に根があり、大地の息遣いのように薫り立つ。このショパンでも、華やかな音の疾走より、多層的な沈殿の美のほうへと聴き手の意識は引き寄せられる。細部の鋭角的な造形は集積し、地殻変動のように時空は推移してゆく。

『ダヴィッド同盟舞曲集』が出色だ。人間の二面性と矛盾を如実に表現したこの18の舞曲集は、そもそも感情の機微の宝庫である。田崎の持つ獰猛ともいえるパッションの奔流とその背後に蠢(うごめ)く無数の相反感情に引き裂かれる。悲嘆を打ち砕く生命力に満ちた短調と、諦念にも似た乾いた明るさの長調。引き延ばされる残像、雄弁なる黙祷のサイレンス—曲間に盛りこまれるこれらの仕掛けも大きな物語の陰陽を担い、リアルと夢幻のあいだを変転する。音色の柔硬の振幅の大きさは果てしなく、一音が投げかける宇宙は儚くも深遠だ。

ラストの『ソナタロ短調』。高貴さと官能に満ちたこのデモーニッシュなリストの企てに、田崎はこれ見よがしなスピードと派手さではなく、着実な足取りで楔(くさび)を打ち込んでゆく。筋肉質で威風堂々としたピアニズムは、同時に喩えようもなくロマンティックで繊細だ。甘露にほどける寸前の張り詰めた激情、その微かな一線をひきずり出す。人生の得難い瞬間がぎゅっと詰まったステージである。このような生を生きたい、と誰もが一度は憧憬を抱き、感極まった瞬間があったのではないか。曲へと結実するまでの作曲家の人生の化身ともいえる演奏。全方位的に己を賭さずして到達できない、うち震えるような濃艶さと鋭さがある。聴き手が皮膚感覚で打ちのめされるのはそのためだ。(*文中敬称略。伏谷佳代)


This was the first of two recitals entitled “The Love and Conflict of Three Great Composers.” Chopin, Schumann, and Liszt – three geniuses of the same generation – were stars in a human drama telling the dramatic life story and rivalry of these big-hearted men; the pianist’s approach was not for presenting the conventional and prevailing images of such musical giants.

The program comprising just three great pieces with no cheap tricks started with “Polonaise-Fantaisie,” and Tazaki’s delivery of the music shows her natural attention paid to every detail, and yet, consistently keeping sight of the broad perspective. The music within a magnificent framework does not need to escape into agile and dazzling passages. Every single sound is rooted and releasing a fragrance like the breath of the earth. In her Chopin rendition as well, her listeners’ consciousness was drawn irresistibly to the beauty of multi-layered sedimentation, rather than to a quick dash of colorful sound. The sharp-pointed formation of details steadily accumulates and space time is undergoing a transition like a crustal movement.

Her interpretation “Davidsbuendlertaenzethe” was remarkable; the group of eighteen dances realistically representing the two-faced and contradictory nature of human beings is a treasure trove of emotional subtleties. The audience was torn by the onrush of Tazaki’s passions, which are truly ferocious, with a myriad of conflicting emotions powerfully squirming in the background. A lifeful minor key smashes through sorrow, and a major key with dry brightness resembles total acceptance. Prolonged afterimages and the deep silence of an eloquent reflection; such devices inserted between pieces take on the cosmic dual forces of an epic-scale narrative and devolve between reality and fantasy. The scale of the amplitude of the soft and hard sounds is endless, and the universe created by a single sound is transient, yet deep.

The final piece was “Sonata in B minor.” To counter Liszt’s demonic attempts filled with nobleness and sensuality, Tazaki wedges forward with steady steps, rather than with showy speed and flamboyance. Her muscular and commanding pianism is simultaneously romantic and delicate; there is nothing comparable. A tense outburst just before coming loose in honeydew; the faint line between them is pulled out across a stage tightly packed with moments not easily attainable in life. “I want to live this kind of life”: probably everyone at least once has felt such a moment in which they yearned for that very kind of life and were deeply moved. Her performance can be described as the embodiment of the composer’s life until the fruition of this musical work; it has a trembling-like sensuality and sharpness, which cannot be attained without the artist risking herself in every direction. That is why the listener is overwhelmed by the auditory sensations playing on their skin. (Kayo Fushiya)


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伏谷佳代

伏谷佳代

伏谷佳代 (Kayo Fushiya) 1975年仙台市出身。早稲田大学卒業。幼少時よりクラシック音楽に親しみ、欧州滞在時 (ポルトガル・ドイツ・イタリア) に各地の音楽シーンに通暁。欧州ジャズとクラシックを中心にジャンルを超えて新譜・コンサート/ライヴ評、演奏会プログラムの執筆、翻訳などを手がける。

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