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GUEST COLUMNNo. 310

〈Down Under〉by Freddie Hubbard ジェームス・アームストロング
〈Down Under〉by Freddie Hubbard James Armstrong

text & transcription: James Armstrong ジェームス・アームストロング

これは、練習スタジオで数日間かけて写譜した手書きのチャート。フレディ・ハバードの楽曲〈Down Under〉は、ブルーノート盤『Mosaic』(BLP 4090 1961)に収録されています。ハバード、(ウェイン)ショーター、(カーティス)フラーの古典的な3ホーンのフロント・ラインは、「アート・ブレイキーとジャズ・メッセンジャーズ」のサウンドを象徴するものです。

シダー・ウォルトンによる中心テーマの提示に続いて、F#m(Fシャープ・マイナー)を中心とした12小節の形式が、いくつかの意外な方向性をもって展開されます。4小節目の斬新なG13の和音と、それに関連した重層的なハーモニーが、この曲の交響的な色彩効果を高めています。このパターンはピアノ・ソロにも、小編成のアンサンブルのための編曲にも適しているといえます。

主調である F# (Fシャープ)をいわば「ホームグラウンド」と捉え、それに続くすべての音はそこから放射状に伸びていくと考えるのは、私のリディアン・クロマティック・コンセプトの理解と一致し、これはその実例のひとつと言えるでしょう。

ジェームス D. アームストロング Jr.

Here’s one of my current handwritten transcriptions, which evolved over several days in the practice studio. Freddie Hubbard’s “Down Under” appears on the Blue Note recording Mosaic (BLP 4090). The classic three horn front line — Messrs. Hubbard, Shorter, and Fuller — epitomizes the sound of Art Blakey and the Jazz Messengers.

Cedar Walton’s statement of the central theme is followed by a 12 measure form centered in F sharp minor, with some unexpected directions. The novel G13 chord at bar four and the related superimposed harmonies add to the orchestral color of the piece. It works well for solo piano, or as an arrangement for a small ensemble.

It may be helpful to think of the tonic F sharp as “home”, as it were, with everything that follows radiating from it; a practice that’s consistent with my understanding of the Lydian Chromatic Concept.

James D. Armstrong, Jr.
January 31, 2024

Art Blakey & The Jazz Messengers / Mosaic (Blue Note BLP4090)

Wayne Shorter (ts)
Freddie Hubbard (tp)
Curtis Fuller (tb)
Cedar Walton ℗
Jymie Merritt (b)
Art Blakey (ds)

Recorded by Rudy Van Gelder, October 2, 1961
Produced by Alfred Lion


James D. Armstrong Jr.
Pianist, composer, and educator based in the San Francisco Bay Area. A graduate of the University of California, Santa Barbara. Teaching in regional public schools and focuses on independent solo piano recordings, and detailed transcription projects. Writings on music previously appeared in the publication, Jazz Now Interactive.
https://www.jamesarmstrongmusic.com/

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