JazzTokyo

Jazz and Far Beyond

閲覧回数 61,978 回

CD/DVD DisksNo. 226

# 1375 『照内央晴・松本ちはや/哀しみさえも星となりて Anything ascends into the firmament. Even sorrow… 』

Text by Kayo Fushiya 伏谷佳代

EXJP021
2017年1月21日発売

照内央晴 Hisaharu Teruuchi (Piano)
松本ちはや Chihaya Matsumoto (Percussion)

ImprovisationⅠ (23:40)
ImprovisationⅡ (12:02)
ImprovisationⅢ (23:44)

Live recording @ Koen-Dori Classics, Shibuya, February21,2016
Recorded, mixed, & mastered by Kazuhito Misumi
Directed by Hisaharu Teruuchi & Chihaya Matsumoto
Editing & Sound direction by Hideaki Kondo

Cover design: Ana Maria Pintora
Photography: m.yoshihisa
English album title: Toshiya Nakamizo


内省的でありながら、実に爽快な後味を残すインプロヴィゼーションである。なぜ爽快なのか。第一に、照内と松本双方に共通するプレイヤーとしての技巧的な筋の良さと、ミクロな次元においても決して綻びを生じない見事なタイム感覚。第二に、とりわけ照内において顕著であるのが、あらゆるジャンルの音楽のイディオムを独自に消化しきっていることに由来する、既存の展開をはねつける直感(勘)の作用だろう(本人は無意識かもしれないが)。いわば、完成度の高さと鮮度の良いダイナミズムとの同居である。そのピアノの音色からは、フランス印象派や後期ロマン派を彷彿とさせる香気が匂い立つが、安易な色彩のパレットに逃れない確立された美意識が隅々まで張り巡らされている。色数的には決して多くない渋い音色の造形力は、とりわけ中低音域での単音アタックが連続するtrack1.で顕著であり、不穏な染みを聴き手の脳裏に刻印する。聴き手は、天然の薄氷を切り出して透かし見るかのように、鋭利さや危うさ、ひんやりとした温度やまだらな透明度に絡めとられてゆく。ピアノとパーカッションの爆音の応酬では、あたかもツインドラムに追い立てられるような起爆力だが、そのコントラストである内部奏法を多用した弱音での繊細な絡みも聴きどころ。まさに「耳をそばだてる」という表現が相応しい—聴き手の能動性がマックスに引き出されることにより、刹那の珠玉の開花がそこには待ちうける—瞬間の濃度が最強になる。松本ちはやのバランス感覚にも目をみはる。ピアノに絶妙に感応しているようでありながら、独立した時空をぐいぐいと突き進む強靭なテンションが同時に進行。トータルで60分に及ぶ3トラックのインプロヴィゼーションだが、長さを感じない。精神と技巧、経験と天啓との幸福な結託の記録。デビュー盤とは思えぬ肝のすわった貫禄である。演奏家とエンジニアのふたつの視点をもつ近藤秀秋のサウンド・ディレクションも秀逸。空気を切り裂き、跳躍し、収斂していく夥しい音の生が鮮やかに浮かび上がる。(*文中敬称略。2017年1月10日記。伏谷佳代)

The improvisations in this extraordinary album, although introspective, leave a really exhilarating aftertaste. Why is it so invigorating you may ask? First of all, there is the great technical prowess of both players, coupled with an amazing sense of time that is never lost even for a micro second. Secondly, and this is particularly true of Hisaharu Teruuchi, we find a working intuition that as a result of his unique absorption and mastery of all kinds of musical idioms unconsciously avoids conventional developments. Briefly, their music is a manifestation of the coexistence of a high degree of perfection and fresh dynamism. From the piano tone colors in the air, we catch a fragrance reminiscent of French Impressionism and Post Romanticism, but a well-ordered aesthetics, which does not blur into a sloppy color palette, is delivered to all the ins and outs. The formative ability with a limited number of sober tone colors is especially distinguished at the continuous single note attacks in the mid and low registers(track 1); it imprints a disquieting stain in the listener’s mind. As if looking through a rough sheet of ice just cut from the nature, the listener is captured by the sharpness and insecurity, and the chill and mottled transparency of the music. The exchange of the two instruments’ roars give an explosive ignition power, as if being driven by twin drums, and in contrast, the delicate performance of the paler soft parts with the frequent use of string piano are also the finest passages; the expression “pick up your ears” is perfectly fitting. The listener’s active listening is honed to the maximum to capture the momentary flowering gems awaiting there; flashes of concentration become ever more powerful in their intensity. Chihaya Matsumoto’s sense of balance is eye-opening, and her performance miraculously responds to the piano, and yet concurrently a strong tension charging ahead through an independent space time powers on. The album consists of three improvisations spread over 60 minutes, but the listener will never feel this is too long. This is a record of a blissful coalition of spirit and technique, experience and divine revelation. The level of achievement is so assured it is hard to believe this is a debut album.The direction by Hideaki Kondo, who has two perspectives as a musician and an engineer, is also superb. It is well captured how vast sounds are cutting up the air, leaping, converging, and vividly emerge into life. (Kayo Fushiya, 10th January,2017)

Hisaharu Teruuchi©m.yoshihisa
Chihaya Matsumoto©m.yoshihisa

<関連リンク>
http://www.otooto.jp/hisaharu-teruuchi
http://yaplog.jp/chihaya_info/
http://bishop-records.org/onlineshop/article_detail/EXJP021.html

伏谷佳代

伏谷佳代 (Kayo Fushiya) 1975年仙台市出身。早稲田大学教育学部卒業。欧州に長期居住し(ポルトガル・ドイツ・イタリア)各地の音楽シーンに親しむ。欧州ジャズとクラシックを中心にジャンルを超えて新譜・コンサート/ライヴ評(月刊誌/Web媒体)、演奏会プログラムやライナーノーツの執筆・翻訳など多数。ギャラリスト。拠点は東京都。

コメントを残す

このサイトはスパムを低減するために Akismet を使っています。コメントデータの処理方法の詳細はこちらをご覧ください