#1305 『Peter van Huffel |Alex Maksymiw / KRONIX』(2016: Challenge Record New Talent)
text by Kayo Fushiya 伏谷佳代
KRONIX
Peter van Huffel (alto sax)
Alex Maksymiw (guiter)
1. The Charmer (2:48)
2. Excerpt Two (6:05)
3. Slow Burn (5:15)
4. Anyhow (4:15)
5. The Dreamer (5:02)
6. Petrichor (3:29)
7. Drift (6:07)
8. Happenstance (6:09)
9. Fuse (2:56)
10. Anyhow/ Alternate Take (4:13)
Total time: 46:19
Tracks 1,5,6; by Alex Maksymiw
Tracks 2,3,4,7,8,9,10 ;by Peter van Huffel
Recorded at Maarweg Studio, Cologne on February 22nd, 2015
Recorded & mixed by Christian Heck
Produced by KRONIX
Exective producer: Jordi Pujor
ピーター・ヴァン・ハッフェルといえば 「Gorila Mask」、ロックテイスト溢れるアナーキーな咆哮がすぐさま思いだされるが、ギタリストのアレックス・マキシミゥ (Alex Maksymiw) と組んだこのデュオアルバムは、一見その対極にあるかのように見える。アルバム全体を覆う落ち着いたムードは、自らの音を確立した者たちの余裕の現れか。ヴァン・ハッフェルは朗々とした、理屈ぬきのいい音を出す。マクシミゥのギターは、確かな技巧はもとより、陰影や静寂に対するセンスに鋭敏さが光り、豊かな空間塑像力を見せる。従来に近いストレートアヘッドなインプロを堪能できるのが 2テイク収録された <Anyhow>。ギターのエレクトリック音がアルトの音色と親和力を増しつつ、爆発的なユニゾンとなってクライマックスに結実するさまは爽快。小細工を削ぎ落としたプレイだけに、音楽の屋台骨が否応にも露わになる。そうした意味でコンポジションやアレンジの精緻さも証明されたのが本作。音の推移が高密度に感知されるその音楽の磁力は、耳触りの良さを保持しつつも強烈である。(*文中敬称略 伏谷佳代)
The mention of Peter van Huffel will remind many of “Gorilla Mask”, instantly recalling anarchic sax yelling and flooding over with a touch of rock, but this album with the guitarist Alex Maksymiw is a softer beast and appears at first sight to be positioned at the opposite extreme. The calm mood blanketing the entire album is relaxed and shows two players enjoying their own established sound. Van Huffel produces a sonorous confident sound. Maksymiw’s guitar playing and convincing technique with his shining sharp sense of depth and stillness shows us a rich spatial form. Straight-ahead improvisation, very close to van Huffel’s usual style, can be fully enjoyed in “Anyhow” recorded as two takes(track 4 and 10). While the guitar’s electric sound has an increasing affinity with the alto’s tone color, they work to an explosive unison and come to fruition at the climax; this weaving flow is exhilarating. Their performance cuts to the bone, unavoidably exposing the skeletal framework of their music. In that sense, this album is proof of the finest composition and subtle arrangement. With its high density of sound transition, the magnetic attraction of the music is intense yet still pleasantly caresses the listener’s ear.(Kayo Fushiya)
《links》
https://petervanhuffel.com/
http://www.alexandermaksymiw.com/
《Review links》
http://www.archive.jazztokyo.org/five/five951.html
http://www.archive.jazztokyo.org/five/five1117.html
http://www.archive.jazztokyo.org/five/five1118.html