Hear, there & everywhere #34 ジャズ文楽「涅槃に行った猫」
Jazz-Bunraku : The Cat Who Went to Heaven
text & photo by Kenny Inaoka 稲岡邦彌
日時:2022年2月27日(日)
開場:13:00 開演:13:30
会場:神奈川県立青少年センター 紅葉坂ホール
『涅槃に行った猫』
原作:Elizabeth Coatsworth エリザベス・コーツワース
脚本:作詞・作曲:Nancy Harrow ナンシー・ハーロウ
演出:Will Pomerants ウィル・ポメランツ
出演:相模人形芝居 下中座(重要無形民俗文化財指定)
プロデューサー:横山眞理子
Performance:
ナンシー・ハロウ(vo:猫)
ダリル・シャーマン(vo:女中)
グラディ・テイト(vo:絵師)
アントン・クルコウスキー (vo:住職)
ケニー・バロン(p)
ジョージ・ムラーツ(b)
デニス・マックレル(ds)
クラーク・テリー(tp)
ジョン・モスカ(tb)
マーク・フェルドマン・ストリング・カルテット
他
横須賀線が人身事故で遅れ、桜木町の駅から小走りで駆け付けたものの、最後の心臓破りの丘「紅葉坂」で息が切れ、倒れ込むように席に付いた。息も絶えだえの僕の目を釘付けにしたのは目の前で展開されている人形芝居とモニターから流れ出るジャズの演奏だった。通常の文楽(人形浄瑠璃)は、人形使いと語りの浄瑠璃、三味線の演奏、しかも演者はすべて男性だが、ここでは、浄瑠璃に代わって英語のナレーション、三味線の代わってジャズ・コンボの演奏、しかも主人公の猫を歌うのは女性、ナンシー・ハロウである。「ジャズ文楽」と謳う所以だが、伝統的な人形浄瑠璃を見慣れていない僕には何の違和感も感じられない。ジャズ演奏を聴きながら人形使いを凝視し、ときにはモニターのスーパーインポーズ(翻訳)に視線を飛ばす。そんな楽しみ方をした。
人形使いはどれも素晴らしかったが、とくに猫の動きは秀逸だった。おそらく通常は人形芝居に猫などは登場しないはずで、人形作りから始まって、猫の仕草などのあくなき追及があったはず。背の丸め方、尻尾の振り方などまるで生きた猫のような仕草だった。人物では和尚の動きが印象に残っている。
音楽はもともとCDリリース用に演奏された音源だから素晴らしいのは当然である。NYのトップ・ミュージシャンをアヴァター・スタジオに集め、Artist Houseの名プロデューサー、ジョン・スナイダーが仕切ったのだから当然だろう。昨年、惜しまれつつ逝ってしまったベースのジョージ・ムラーツを偲びつつ聴き入った。主人公の猫「福」を歌ったのはベテランのナンシー・ハロウ。猫の細やかな心情を伝えて聴きごたえがあった。ナンシーによると、劇伴ではカットされたミュージシャンのソロが十二分に堪能できるCDをぜひ聴いて欲しいとのことだった。
芝居のテーマは仏陀の慈悲。原作はアメリカ人女性だが、慈悲(mercy=マーシー)の心は万国共通、人間固有のものである。このパフォーマンスの感動を胸に秘め噛みしめたかったので後ろ髪を引かれる思いだったが2部の伝統文楽を観劇することなく劇場を後にしたのだった。
ちなみに、ナンシー・ハロウ(ハーロウ)は、1961年ナット・ヘントフの手によりCANDIDレーベルから『Wild Women Don’t Have The Blues』で
ジャズ・ヴォーカリストとしてデビュー、その後、ミュージカルなどの作詞・作曲に手を染めブロードウェイ上演作もあるが、東京のディズニーランドで長期公演されたパペット・ミュージカル『蜜蜂マーヤの冒険』も彼女の作品のひとつである。
なお、2年越しの公演実現に至る経緯などは、別掲の巻頭エッセイやナンシーのインタヴューを参照願いたい。
Jazz-Bunraku
The Cat Who Went To Heaven
Based on The Cat Who Went To Heaven by Elizabeth Coatsworth
Music, Lyrics and Adaptation by Nancy Harrow
Directed by Will Pomerants
Performed by Sagami Puppet Theater SHIMONAKAZA
Produced by Mariko Yokoyama
Organized by Jazz-Bunraku The Cat Who Went To Heaven Executive Committee
February 27, 200 (Sun) 14:00
Momijizaka Hall, Yokohama
Music:
Nancy Harrow(vo)
Grady Tate(v0)
Anton Kurokowsky(vo)
Daryl Sherman(vo)
Kenny Barron(p)
George Mraz(b)
Dennis Mackrel(ds)
Clark Terry(tp)
Frank Wess(sax)
John Mosca(tb)
Mark Feldman String Quartet
Unlucky enough the Yokosuka Line which brings me to Sakuragi-cho station stopped right before the destination due to a personal injury accident. Although I walked most quickly to the hall, I ran out of breath at the last heart-breaking hill, “Momiji-zaka,” having taken my seat as if to collapse onto it. I was still breathless, but what caught my attention was the impressive puppet show unfolding in front of me accompanied by deep sound of jazz playing on the monitor speakers. In traditional bunraku (ningyo joruri), all the performers should be male, including puppeteers, the shamisen (Japanese guitar with three-strings) player and the singer (narrator). But here, there is no gender discrimination among the performers, for example, Fuku (lucky fortune) , the main role cat, is performed by Nancy Harrow and the narrator is also female, and the music is bouncing jazz played by black and white, which is why it is called “jazz bunraku” . I, myself, who am not so accustomed to seeing traditional Bunraku. (ningyo joruri), felt no sense of discomfort at all, rather quite interesting. While listening to jazz, my most favorite, I stared at the puppets and occasionally glanced at the superimpositions (translation) on the screen upwards. I enjoyed it that way.
The puppeteers were all excellent, especially those for the cat. Probably cats do not usually appear in traditional puppet shows, and there must have been a relentless pursuit of cat gestures, starting with the puppet making process itself. The way the back of the cat is rounded and its tail wagged made it look like a live cat. As for the characters, the monk’s movements left a strong impression on me as well.
The music was originally performed for a CD release, so it is no surprise that it is excellent, especially since the top musicians from NY jazz scene were gathered at Avatar Studios and John Snyder, the well-experienced producer from Artist House, was in charge of the production. I kept listening to the music especially in memory of bassist George Mraz, who sadly passed away last year since I had shared studios and halls with him on many occasions
in Tokyo. The lead cat, “Fuku,” was sung by veteran singer Nancy Harrow who wrote lyrics and music as well. She conveyed the detailed emotions of the cat and was a pleasure to listen to. According to Nancy, she would like the audience to listen to the CD too, which features more than enough of the musicians’ solos that were cut out of the play for the purpose of accompaniment of bunraku.
The theme of the play is the Buddha’s compassion. Although the play was written by an American woman, the spirit of mercy is universal and unique to all human beings. Feeling quite reluctant, I left the theater without seeing the second part for the traditional bunraku performance, because I wanted to keep the emotion and the movement of jazz deep in my heart.
Finally, Nancy made her debut from CANDID label with the album “Wild Women Don’t Have The Blues” produced by Nat Hentoff in 1961. She has since gone on to write lyrics and music for musicals, some of which have been performed on Broadway. One of her works is “The Adventures of Maja, the Honeybee,” a puppet musical that had a long-running run at Disneyland in Tokyo as well.
For more information on the circumstances that led to the realization of the performance which took more than two years owing to the pandemic, please refer to the separate essay in this issue and the interview with Nancy in #286.