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R.I.P. パレ・ダニエルソンNo. 315

RIP Palle Danielsson ECM
追悼 パレ・ダニエルソン

Palle Danielsson, the great Swedish bassist, has died, aged 77. Born into a musical family in Stockholm in 1946, he studied violin as a child, switching to double bass in his teens, taking classes at Sweden’s Royal Academy and rounding off his formative musical education with hands-on experience at the famed Gyllene Cirkeln (Golden Circle) club, where he accompanied visiting American jazz players. In 1965, aged just 19, he got to play with Bill Evans, an early musical highlight.

By the time Palle came into ECM’s orbit in 1974 with Jan Garbarek and Bobo Stenson, he was very much a complete player, a melodically imaginative, warm-toned bassist, with a great sense of drive. Never much interested in being a bandleader or even a featured soloist his capacity to anchor and inspire a band, working creatively inside the total group context, was second to none – and his impeccable label discography speaks for itself. He can be heard on many recordings now regarded as classics, with the Garbarek-Stenson Quartet (Witchi-Tai-To, Dansere), Keith Jarrett (Belonging, My Song, Nude Ants, Personal Mountains, Sleeper), Enrico Rava (The Pilgrim and The Stars, The Plot), Edward Vesala (Satu), Collin Walcott with Don Cherry (Grazing Dreams), Charles Lloyd (Fish Out of Water), Peter Erskine’s trio with John Taylor (You Never Know, Time Being, As It Is, Juni), and Tomasz Stanko’s tribute to Krzysztof Komeda (Litania). Albums beyond broad definitions of jazz included Anouar Brahem’s Khomsa, Dino Saluzzi’s Responsorium and two recordings with Lena Willemark and Ale Möller – Nordan and Agram – which cast Nordic folk ballads in a new light and opened them up to fresh improvising possibilities. Whatever the context, Palle Danielsson gave his best energies to it. As Manfred Eicher notes, “With his very special sense of soulfulness and precision, and his determination to serve the whole band sound, Palle always seemed able to illuminate the music and to lift it to the next level.”

偉大なるスウェーデンのベーシスト、パレ・ダニエルソンが77歳で亡くなった。1946年にストックホルムで音楽一家の家庭に生まれ、幼少期にはヴァイオリンを学び、10代でダブルベースに転向、スウェーデン王立音楽アカデミーで学び、その後、著名ななギレンネ・シルケルン(Golden Circle)クラブで訪問中のアメリカのジャズプレイヤーと共演するなど実践的な経験を通じて音楽教育を完成させた。1965年、19歳の若さでビル・エヴァンスと演奏する機会を得たのは、初期の音楽的なハイライトであった。
彼は完璧なプレイヤー、メロディの想像力に富んだ温かみのあるベーシストでありながら、強力なドライブ感をも持ち合わせている。バンドリーダーや目立つソリストであることにはあまり関心がなく、バンドを支え、インスパイアし、全体のグループのコンテクストの中で創造的に活動する能力は類を見ないものだった。彼の非の打ちどころのないレーベル(ECM)のディスコグラフィーがそれ自体を物語っているといえよう。レーベルでも多くのクラシックとされる録音で聴くことができるが、ガルバレック=ステンソン・カルテット(「Witchi-Tai-To」「Dansere」)、キース・ジャレットのヨーロピアン・カルテット(「Belonging」「My Song」「Nude Ants」「Personal Mountains」「Sleeper」)、エンリコ・ラヴァ(「The Pilgrim and The Stars」「The Plot」)、エドワード・ヴェサラ(「Satu」)、コリン・ウォルコット(ドン・チェリーとの「Grazing Dreams」)、チャールズ・ロイド(「Fish Out of Water」)、ピーター・アースキンのジョン・テイラーとのトリオ(「You Never Know」「Time Being」「As It Is」「Juni」)、そしてトマシュ・スタンコのクシシュトフ・コメダに捧げるトリビュート(「Litania」)など。
ジャズの広義の定義を超えたアルバムには、アヌアール・ブラヒムの「Khomsa」、ディノ・サルッシの「Responsorium」、そしてレナ・ヴィレマルクとアレ・モラーとの二枚の録音作品、「Nordan」と「Agram」がある。これらの作品は北欧の民謡を新たな光で捉え、新しい即興の可能性を開拓した。どんな文脈においても、パレ・ダニエルソンはその最高のエネルギーを注ぎ込んだ。マンフレート・アイヒャーの賞賛の言葉は以下の通り;「彼の非常に特別な感覚の深みと精密さ、バンド全体のサウンドに奉仕する決意により、パレは常に音楽を照らし出し、次のレベルに引き上げることができるように見えた。」

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